PREZENTACE ČR.mp4

principy montessori

Alternativní pedagogika italské lékařky Marie Montessori  vychází z přesvědčení, že dítě má v sobě přirozenou touhu učit se a rozvíjet. Úkolem dospělého je být mu na této cestě průvodcem a připravit prostředí tak, aby v něm dítě mohlo naplnit své individuální potřeby. Jejím mottem se stala prostá dětská prosba:„Pomoz mi, abych to dokázal sám“. 

Jak vypadá připravené prostředí

Připravené prostředí hraje v Montessori pedagogice jednu z klíčových rolí. Aby se děti mohly rozvíjet v souladu se svými potřebami, musí mít připravený materiál volně k dispozici. Ve třídě jsou proto vytvořeny koutky s otevřenými policemi, z nichž si děti samy berou potřebné pomůcky. Nachází se tu koutek pro praktický život, smyslové vnímání a hudbu, matematiku, jazyk a oblast Poznáváme svět. Vše je řazeno od jednoduchého ke složitému, od konkrétního k abstraktnímu, zleva doprava, shora dolů, od celku k jednotlivým částem. 

Zde jsou pomůcky, díky nimž si dítě může zkoušet běžné denní aktivity, jako je zapínání knoflíků, přelévání, přesýpání a další. Dochází tak k zlepšení sebeobsluhy. Dítě si zároveň trénuje i smysl pro pořádek a učí se pečovat o své prostředí. 

Tento koutek obsahuje speciálně vytvořené pomůcky pro rozvoj všech smyslů (včetně čichu, hmatu a chuti). Díky Montessori materiálu se děti učí rozlišovat nejen barvy či tvary, ale také strukturu látky, hmotnost, tíhu či teplotu.

Zájem o matematiku je pozorován už u malých dětí. Trendem současného předškolního vzdělávání je rozvoj tzv. předmatematické gramotnosti, k němuž Montessori pomůcky výrazně přispívají. Při práci s nimi děti zapojují více smyslů a dobře tak pochopí i zdánlivě složitější věci. Také jazyková výchova je přirozenou součástí vzdělávání v MŠ. Pokud při ní využíváme názorné Montessori pomůcky, děti si velmi rychle osvojují schopnost pracovat s písmeny nebo dokonce psát.

Děti se přirozeně zajímají o svět, který je obklopuje. Učí se o přírodě, rostlinách, živočiších či vesmíru. Montessori pomůcky podněcují jejich zájem a umožní jim proniknout do větší hloubky vybraného tématu.


Další klíčové principy Montessori pedagogiky

Období zvýšené vnímavosti a koncentrace - polarizace pozornosti

Marie Montessori si povšimla, že děti projevují v určitém období zvýšenou vnímavost vůči nějaké činnosti. V tomto období si dítě danou dovednost osvojí snadno a přirozeně. Pokud nemá možnost tuto dovednost rozvíjet, musí se ji později složitě učit. (Dobře je to vidět při výuce jazyka. Do určitého věku si dítě bez problémů osvojí jakýkoliv jazyk, později už má člověk s učením větší problémy a musí vynaložit určité úsilí, aby se daným jazykem domluvil.) Pokud se dítě do této činnost ponoří, dojde k tzv. polarizaci pozornosti. Dítě pracuje soustředěně a s hlubokým zaujetím tak dlouho, dokud práci nedokončí. 

Svoboda

Aby mohlo dítě naplnit své vývojové potřeby, musí dostat možnost zvolit si činnost samo, svobodně. Dítě si tedy může vybrat, s čím bude pracovat, kde a jak dlouho. Taková svoboda neznamená naprostou volnost bez hranic. Naopak v Montessori třídě se velmi dbá na dodržování pravidel, přirozený řád a harmonii. Podporujeme také vzájemný respekt mezi dětmi i mezi dítětem a dospělým. 

Ticho

Součástí Montessori pedagogiky jsou také cvičení ticha, kdy se děti soustředí na prožitek klidu a harmonie.

Práce s chybou, hodnocení

Chyba je v Montessori pedagogice vnímána jako přirozená součást procesu učení. Pomůcky jsou uzpůsobeny tak, aby dítě mohlo na chybu samo přijít a opravit ji. Dospělý práci dítěte nehodnotí, pouze mu poskytuje zpětnou vazbu tím, že si s ním povídá o jeho činnosti, zajímá ho, co si o ní dítě myslí a jak ji samo hodnotí. 

ZÁŘÍ 2024

V září jsme v naší třídě přivítali osm nových dětí. Jsme rádi, že si u nás rychle zvykají a pomáháme jim, když ještě na něco nestačí.  Během prázdnin paní učitelky připravily nové aktivity z praktického života. Jako každý rok se budeme v zimě starat o ptáčky na školkové zahradě, ale letos jim naservírujeme vlastnoručně připravené pochoutky. Pilně proto loupeme kukuřici a slunečnici, abychom měli z čeho "vařit". Také máme minikoutek drhnutí levandule. Z připravených semínek budeme časem šít voňavé pytlíčky. Většina z nás zatím trénuje navlékání nitě, ale třeba Ayinka nebo Timejka už dokážou vyšít záložku a to je k voňavé kapsičce už jen kousek. 

V září nám přálo počasí, a tak jsme trávili hodně času venku, kde máme dílnu, květinový záhon, pískoviště, průlezky, zkrátka všechno, co vidíte, když jdete kolem. Rodiče nových dětí možná netuší, že máme ještě jeden záhon v atriu školky. Naše třída si tam pěstuje bylinky, z kterých si budeme v zimě vařit léčivé čaje. Právě s tímhle záhonem jsme zažili velké dobrodružství. Když jsme ho chystali na zimu, zjistili jsme, že je celý prorostlý podivnými kořeny, na které nic neplatilo. Nakonec jsme museli přivézt kolečka a většinu hlíny odvozit do kompostéru. Bylinky jsme na chvíli přesadili do květináčů a teď čekáme na novou zeminu. Tak nám držte palce, ať je to ta pravá.

Hodně energie věnujeme také pohybu. Ve středu chodíváme pravidelně na dopravní hřiště a už jsme cvičili i v tělocvičně v ZŠ F. Formana. Však se podívejte do fotogalerie. Jsme ale tak rychlí, že většina fotek je úplně rozmazaná.

Na závěr měsíce jsme podnikli naši první společnou výpravu do Bělského lesa. Nejstarší děti nám připravily svačinku, a tak jsme výpravu zahájili velkým piknikem. Dostatečně posilněni jsme se pustili do zkoumání nejrůznějšího hmyzu, hledali jsme v trávě slimáky a mravence a stavěli příbytky z větví.  Jestli vyjde počasí, budeme do lesa chodit každý pátek. Už se moc těšíme, co všechno se v podzimním lese naučíme.

Zapsala: Eva Drastichová

Co nás čeká v říjnu: 3. října - odpoledne pro rodiče, 4. října - florbal s trenérem, 11. října + 18. října + 25. října - v případě příznivého počasí - výpravy do Bělského lesa.

Říjen 2024

V říjnu jsme pozorovali změny, které s sebou přináší podzim a pomalu jsme opouštěli téma "Zahrada" a zaměřili se na "Les". Abychom ho lépe poznali, podnikli jsme hned několik výprav do Bělského lesa. Zvířátkům jsme přinesli kukuřici a na oplátku si pokaždé odnesli spoustu zajímavých zážitků a někteří i klacíky, kamínky nebo dokonce živého broučka. 

Také na školní zahradu zavítal podzim. Ze stromů opadává listí, takže je potřeba ho shrabat a odvést do kompostu. To nás hodně baví! Chceme to tu mít čisté a hezké. Proto jsme také vyzdobili chodník kolem našeho pískoviště speciálními tekutými křídami. Prý jsou skoro nesmyvatelné, tak uvidíme, kolika dešťům a plískanicím odolají.

K podzimu patří vůně domácích pochoutek. Předškoláci začali se samostatným pečením zdravých ovesných sušenek, kde je místo cukru jen banán. Poslední dobou pečeme skoro denně a moc nám chutnají. Ti z Vás, kteří přišli na první odpoledne s rodiči, to určitě potvrdí. Nejstarší děti postupně zaučují ty mladší a do Vánoc už bude péct půlka třídy.

V pátek 4. října navštívil naši školku trenér florbalového družstva. Pod jeho vedením jsme si vyzkoušeli různé hry s florbalkou a míčkem, který jsme si mohli nechat na památku.

V půlce října nás čekalo dopravně bezpečnostní dopoledne Prevence v praxi - Děti, které vědí. Na školní zahradě byla připravena stanoviště, na nichž jsme si zábavnou formou procvičili, jak se správně chovat na silnici a co dělat v krizových situacích. Na dopravním hřišti jsme pak jezdili pod dohledem opravdových policistů. Vážně jsme se snažili, abychom předvedli, co všechno už zvládneme. A palec nahoru... byli jsme dobří!

Přejeme Vám krásný začátek podzimu a brzy se na Vás zase těšíme.

Zapsala: Eva Drastichová

Co nás čeká v listopadu: 6. 11. - vánoční fotografování, 7. 11. - tělocvična v ZŠ, odpoledne pro rodiče

Listopad 2024

V listopadu jsme si povídali o lese. Téma jsme zahájili velkou výpravou do Bělského lesa s panem lesníkem Pavlem. Strávili jsme tam celé dopoledne a dozvěděli jsme se spoustu zajímavých věcí, třeba, jak se počítá stáří stromku nebo jak se pozná místo, kde spala srnka. Obdivovali jsme barvy podzimu, vnímali vůni lesa a hub a poslouchali ťukání strakapouda. Nakonec jsme došli až do lesní školky. Tam jsme nakrmili bažanty kukuřicí, kterou tak pilně od září loupeme. Moc jim chutnala, škoda že už nám docházejí zásoby.

V poznávání lesa jsme pokračovali i ve třídě. Měli jsme vystavené dřevěné modely listnatých i jehličnatých stromů a učili se k nim přiřadit správnou šišku nebo list. Také jsme si oblíbili novou techniku – frotáž. Díky ní máme krásné obrázky veverky či listů. Manžel paní učitelky Evy je myslivec, tak nám zapůjčil kožešiny lišky, srnky a jezevce. Moc nás bavilo zkoumat je pod lupou a také je hladit, každá z kožešin je totiž úplně jiná.

Koncem listopadu jsme ve třídě přivítali nové kamaráda, jmenuje se Bibinka a je to králík. Denně jí chystáme krmení – speciální králičí granule a pak kousek okurky, jablka či mrkve. Sladkého ale může jen trochu, aby nám neztloustla. Také jí čistíme klec a vyměňujeme piliny. Už se moc těšíme, až ji začneme česat. Zatím je u nás Bibi jen na návštěvě, vlastně trochu na zkoušku, ale jestli se o ni zvládneme starat, budeme mít brzy vlastního mazlíčka. A už napořád! Tak nám prosím držte palce.

Krásný začátek adventního času Vám přejí všichni z Montessori třídy.

Zapsala: Eva Drastichová

Co nás čeká v prosinci: 5. 12. – mikulášská nadílka, odpoledne pro rodiče, 6. 12. – divadlo „Včelí medvídci zpívají“ v K-TRIU, 17. 12. – zpívání koled s dětmi ze ZŠ, Vánoční den v MŠ (termín Vánočního dne bude ještě upřesněn).

Prosinec 2024

Advent jsme zahájili výrobou adventního věnce. Paní učitelka přinesla chvojí a korpus a my se zaujetím sledovali, jak se věnec vyrábí. Jehličí docela píchalo, tak jsme se do toho moc nehrnuli. Zato zdobení, to byla zábava! Víte, že jsme vyrobili ozdoby i na stromek, který stojí na náměstí Ostrava –Jih? Až půjdete kolem, určitě se tam zastavte. 

Ve čtvrtek 5. prosince navštívili naši třídu Mikuláš s andělem a každému nadělili malý dárek. My jsme jim na oplátku zazpívali koledu Stojí vrba košatá. Ta je legrační a Mikulášovi i andělovi se moc líbila. Znáte ji? Jestli ne, rádi vás jí naučíme.

Odpoledne nás ve třídě navštívili rodiče a společně jsme si užili předvánoční atmosféru. Připravili jsme pro ně vánoční punč a šlehačkové cukroví. Mnozí z vás ho ochutnali, tak víte, že se nám opravdu povedlo.

Hned den nato jsme se vypravili do K-TRIA na divadelní představení Včelí medvídci zpívají. Moc se nám líbilo a úplně bez problémů jsme zvládli cestu tramvají tam i zpět. 

Konečně nastal vánoční den ve školce. Ráno jsme si připravili ovoce a další pohoštění na ozdobné talíře a misky. Pak jsme si přečetli vánoční příběh a vyzkoušeli některé zvyky: krájení jablíčka, lití vosku nebo zdvihání štěstí. Paní učitelku napadlo, že bychom mohli navštívit zvířátka v koridoru a donést jim vánoční nadílku. Bibinka měla v lednici spoustu mrkve a salátu, tak se s kamarády ráda rozdělila. Jaké bylo naše překvapení, když jsme po návratu do třídy našli pod rozsvíceným stromečkem spoustu dárků. Byli jsme bez sebe radostí. Moc Vám děkujeme za kouzelný vánoční zážitek i za vaši péči a starostlivost v průběhu celého uplynulého roku a přejeme hodně štěstí, zdraví a pohody do toho dalšího.

Zapsala: Eva Drastichová

Co nás čeká v lednu: 20.- 24. 1. 2025 lyžařský kurz, pokračují lekce plavání pro předškoláky, v případě příznivého počasí výprava do Bělského lesa. 

Leden 2025

V lednu jsme se opět sešli po vánočních prázdninách ve třídě. Už jsme se moc těšili na kamarády, paní učitelky, aktivitky a samozřejmě i na Bibinku. Ta nás přivítala radostným poskakováním. Hned jsme jí dali čerstvou okurku a salát. To si neumíte představit, jak rychle to zbaštila!

Začátek ledna přinesl dostatek sněhu. Užívali jsme si dělání andělíčků, házení sněhu lopatami, koulování (ale jen do nohou) a stavění sněhuláků. I když dostat ty nejtěžší koule nahoru, to byl výkon hodný nějakého obra nebo aspoň pořádného siláka. Zkrátka jsme si užili spoustu opravdové zimní zábavy. Nezapomněli jsme ale ani na ptáčky a zvířátka v lese, kterým zima moc nepřeje. Pravidelně sypeme slunečnicová semínka do krmítka zavěšeného na našem smrčku a už se chystáme s dobrůtkami i ke krmelci do Bělského lesa. 

V druhé polovině ledna se budoucí školáci vydali na návštěvu do prvních tříd základní školy Františka Formana. Vyzkoušeli si, jaké to je sedět v lavicích, plnit různé úkoly a hlavně být sám za sebe v cizím prostředí. Všichni to zvládli na výbornou.

V lednu odstartoval celoškolní projekt Svět ukrytý v knihách, na který získala MŠ grant. Jako první úkol nás čekalo tvoření trojrozměrného díla a obrázků do galerie v koridoru. Jaký svět je ukrytý v knihách? No přece celý! Vyrobili jsme tedy globus z polystyrenové koule a vlastní atlas světa. Obkreslovat kontinenty, zakreslovat do nich řeky a hory a malovat štětcem na kulatý povrch, to vyžadavalo značnou zručnost a velké zkušenosti. Ale naši předškoláci si s tím hravě poradili. A protože jich je letos opravdu málo, sem tam jim někdo pomohl.

V lednu jsme opět vyrazili do tělocvičny v ZŠ. Paní učitelky si pro nás připravily různé druhy běhu, protahovací a posilovací cvičení na žebřinách a na konci opět naše oblíbené hry s velkým padákem. Škoda, že jsme tak rychlí, protože paní učitelka má pak půlku fotek rozmazaných a vy toho z tělocvičny opět moc neuvidíte. Ale věřte, že jsme si to vážně užili. 

Šťastné vykročení do druhého pololetí přejí děti a učitelky z Montessori třídy.

Co nás čeká v únoru: 3. - 7. 2. - jarní prázdniny, 10. 2. - komentovaná vycházka do Bělského lesa s lesníkem Pavlem, odpoledne pro rodiče (pravděpodobně 13. 2., ale termín bude ještě upřesněn)

Zapsala: Eva Drastichová

Únor 2025

V únoru nastal čas vrátit Bibi zpátky k jejím kamarádům do koridoru. Chyběla totiž nejen jim, ale také ostatním dětem ze školky. A my se začali připravovat na příchod našeho nového třídního mazlíčka. Konečně nastal ten den, kdy se paní učitelky vydaly do Popovic u Uherského Hradiště pro našeho králíčka. Znali jsme ho z fotek na webových stránkách chovatelské stanice, ale jak bude doopravdy vypadat, to jsme si neuměli tak úplně představit. Když paní učitelka otevřela přepravku, v které k nám králíček přijel, překvapilo nás, jak je maličký. Dozvěděli jsme se, že je to teprve mládě a je to samička čili králičí holka. Pojmenovali jsme ji Jasmína a ubytovali ji v prostorném domečku uprostřed třídy. Nejdřív vypadala celkem spokojeně, ale potom se ukázalo, že je toho na ni přece jen trochu moc a musela na víkend do "lázní", kde ji prohlédl veterinář a doporučil vhodné krmení. Jakmile trochu zesílila, zase se k nám vrátila a tentokrát už to vypadá, že si na nás bez problémů zvyká. Pořídili jsme jí krásný výběh, super vybavení a spoustu hraček. Však uvidíte, až přijdete na návštěvu.

Nesmíme zapomenout na výpravu do Bělského lesa s lesíkem Pavlem. Tentokrát jsme si užili les v zimě. Hledali jsme šišky okousané od veverek a myší, pátrali jsme po dutinách, kam si některá zvířata ukrývají zásoby na zimu, a sledovali stromy bez listí. Tedy poznat, o jaký strom se jedná, jen tak podle kmenu, kůry a tvaru koruny, na to stačí málokdo! Nakonec nás lesník Pavel pozval do vytopené jurty na teplý čaj bezový čaj s medem. Už se těšíme na další setkání v květnu, kdy prozkoumáme les na jaře.

Koncem února jsme navštívili vernisáž obrazů ve třídě Krteček. Všechna díla se nám moc líbila a už se těšíme, až budeme malovat taky.

Zapsala: Eva Drastichová

Co nás čeká v březnu: 7. března - beseda o asistenčním psovi, odpoledne pro rodiče, 12. března - návštěva Knihcentra, 19. března  - jarní fotografování.